ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΚΡΑΤΙΣΜΟΣ

του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

Παρά την ύφεσή της, η κρατικοδίαιτη ελληνική οικονομία κατέχει και τα πρωτεία πληθωρισμού στην ΕΕ, πέρα από αυτά του χρέους. Η εξέλιξη του δείκτη τιμών του καταναλωτή μόνον ειρωνικά χαμόγελα προκαλεί στους αναμένοντες την τελική πτώση της ελληνικής οικονομίας. Διότι, ενώ η οικονομική δραστηριότητα βρίσκεται στο ναδίρ, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα κινείται με ρυθμό 5,4% σε ετήσια βάση. Έκανε δηλαδή ένα νέο ανοδικό άλμα, μετά το 4,8% του Απριλίου και το 3,9% του Μαρτίου. Δεν αποκλείεται δε να πάει και παραπάνω, τώρα που μπήκαμε στο καλοκαίρι.

Όπως υποστηρίζουν παρατηρητές της αγοράς, με το δίκιο τους, η επίδοση αυτή μάς πάει πίσω στον περασμένο αιώνα. Συγκεκριμένα, μάς πάει κάπου στο 197, δηλαδή σε μια εποχή που η οικονομία μας έτρεχε με καλούς ρυθμούς και είχαμε μπροστά μας, ως γνωστόν, μία δεκαετία ανάπτυξης. Είχαμε δηλαδή ένα οικονομικό περιβάλλον ριζικά αντίθετο με το αντίστοιχο σημερινό, που είναι απολύτως υφεσιακό.
Οι καταστάσεις αυτές ανατρέπουν αρκετά από τα θεωρητικά σχήματα των οικονομολόγων και σίγουρα δεν έχουν μεταφυσικό χαρακτήρα. Έχουν την πηγή τους σε έναν προβληματικό κράτος που ολιγώρησε να πράξει όσα όφειλε και, όταν καθυστερημένα πήρε πρωτοβουλίες, έδρασε με στρεβλωτικό τρόπο, προκαλώντας νέα προβλήματα.

Το Δημόσιο, λοιπόν, για να γιατρέψει τις πληγές του –τις οποίες το ίδιο δημιούργησε, λόγω απόλυτης κακοδιαχείρισης και διασπάθισης χρήματος– έρχεται να ζητήσει με νέους και αυξημένους φόρους και πάλι την συμβολή του πολίτη, με αποτέλεσμα οι τιμές μιας σειράς αγαθών και υπηρεσιών να απογειώνονται. Ακόμα, όπως και όπου δεν έχει λόγο η αυξημένη φορολογία, θα βρούμε μια άλλη σειρά αγαθών και υπηρεσιών να μην μπορούν να προσαρμοστούν σε χαμηλότερα επίπεδα ζήτησης και χαμηλότερες τιμές, γιατί το Δημόσιο και πάλι δεν μπόρεσε επί σειρά ετών να επιβάλει στην αγορά τους στοιχειώδεις κανόνες ανταγωνιστικότητας, που συνήθως οδηγούν στην ισορροπία.

Ύφεση και πληθωρισμός, λοιπόν, συνταγή φτιαγμένη με «κρατικά» υλικά και παραδοτέα προς κατανάλωση είναι η σημερινή πραγματικότητα, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε τραγικές συνέπειες. Για αυτές, όμως, ως συνήθως θα φταίνε τα «καρτέλ» και όχι τα τριάντα χρόνια τραγικά λαθεμένων επιλογών.

Δείτε περισσότερα άρθρα στο blog του «European Business Review»

Advertisements

About stavrosalatas

Ο Σταύρος Αλατάς – Καρακάσης γεννήθηκε στις 19/06/56 στη Χαλκίδα, όπου και τελείωσε τις βασικές κατώτερες και μέσες σπουδές. Από το 1971 σε ηλικία 14 ετών ήταν ανταποκριτής της εφημερίδας «ΟΜΑΔΑ» του δημοσιογραφικού οργανισμού Λαμπράκη στην Εύβοια. Από το 1974 μέχρι και το 1990 διετέλεσε δημοσιογράφος, αρχισυντάκτης και επιτελικό στέλεχος στις εφημερίδες «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ», «ΑΥΓΗ» και «ΕΘΝΟΣ», ενώ ήταν ανταποκριτής σε πληθώρα εντύπων του εξωτερικού αλλά και της περιφέρειας. Από το 1981 μέχρι και το 1987 ήταν επικεφαλής του τμήματος Δημοσίων Σχέσεων του ομίλου εταιριών «ΑΥΤΟΚΙΝΗΣΗ». Από το 1983 μέχρι και το 1988 ήταν ένας από τους τρεις μετόχους των εταιριών “Programma” (Δημόσιες Σχέσεις, Επικοινωνία, Σύμβουλοι Επιχειρήσεων) και της διαφημιστικής εταιρίας “Adveco”. Το 1987 επιμελήθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» την έκδοση του πρώτου ένθετου περιοδικού ελληνικής εφημερίδας, στο οποίο διετέλεσε μέχρι και το 1990 Σύμβουλος Έκδοσης. Τον Μάιο του 1990 δημιούργησε την εταιρία Δημοσίων Σχέσεων “Deal”, όπου είναι και ο κύριος μέτοχος και τέσσερα χρόνια αργότερα την εταιρία Promotion "Face". Είναι μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων.

Posted on 16/06/2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: